بلاگ

جدول محتوا

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس از سر واژه IELTS به معنی International English Language Testing System گرفته شده و یکی از معتبرترین آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی است. امروزه آیلتس در سراسر جهان برای سنجش سطح زبان افراد غیربومی برگزار می‌شود. به دلیل اعتبار بالای آزمون آیتلس و امکان پذیرش آن در کشورهای مختلف، تعداد افرادی که با هدف مهاجرت تحصیلی و یا شغلی در این آزمون شرکت می‌کنند از حد شمارش خارج شده است. آزمون آیلتس امروزه در بیش از ۲۷۰ مرکز امتحانی در بیش از 140 کشور دنیا از جمله ایران برگزار می‌شود.

آزمون آیلتس تحت نظارت سازمان بین‌المللی آزمون‌های زبان انگلیسی (IELTS) و تحت نظارت دانشگاه کمبریج، شورای فرهنگی بریتانیا، و سایر سازمان‌های همکار آن در سراسر جهان برگزار می‌شود.

 

تصویر دخنری با دو علامت سوال بالای سرش با تیتر آزمون آیلتس

انواع آزمون آیلتس

به طور کلی آزمون آیلتس در دو سطح عمومی (IELTS General Training) و آکادمیک (IELTS Academic) برگزار می‌شود. افرادی که قصد مهاجرت شغلی داشته و یا تصمیم به یادگیری زبان برای زندگی روزمره دارند در آزمون آیلتس عمومی شرکت می‌کنند و کسانی که قصد دارند در دانشگاهی بیرون از ایران تحصیلات خود را ادامه دهند باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنند. در واقع آزمون آیلتس آکادمیک دانشجو را از نظر آمادگی برای تحصیل به زبان انگلیسی ارزیابی می‌کند.

ساختار آزمون آيلتس

در آزمون آیلتس، چهار مهارت اسپیکینگ (Speaking)، ریدینگ (Reading)، رایتینگ (Writing) و لیسنینگ (listening) شرکت کنندگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از این میان آزمون اسپیکینگ به صورت شفاهی برگزار شده و سه مهارت دیگر، به صورت کتبی در یک روز از داوطلب آزمون گرفته می شود.

آزمون شامل چهل سوال لیسنینگ در چهار قسمت، چهل سوال ریدینگ با سه متن و رایتینگ با دو سوال مجزا می باشد. همچنین، آزمون اسپیکینگ شامل سه قسمت متفاوت می باشد که فقط به صورت حضوری در مرکز مربوطه برگزار می شود. در کل، آزمون کتبی حدوداً سه ساعت و آزمون شفاهی حدوداً بیست دقیقه زمان خواهد برد. 

 

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس

  • مدت برگزاری: ۳۰ دقیقه
  • تعداد سوالات: چهل سوال در چهار بخش
  • فایل صوتی فقط یکبار برای شرکت کنندگان پخش می‌شود.
  • داوطلب، فرصت چک کردن سوالات و انتقال پاسخ به پاسخنامه پس از پخش فایل صوتی را دارد.

بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال

  • مدت برگزاری: ۶۰ دقیقه برای ۴۰ سوال
  • در این بخش شرکت‌کنندگان می‌بایست به سوالات مربوط به سه متن که در مجموع بین ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه دارند پس از مطالعه پاسخ دهند.
  • این بخش بر خلاف بخش شنیداری شامل زمان اضافه‌ای برای انتقال جواب‌ها از دفترچه سوالات به پاسخنامه نیست.
  • متونی که در این بخش برای شرکت کنندگان مورد استفاده قرار گرفته‌اند از کتاب‌ها، مجلات و جزوات عمومی انتخاب شده‌اند و لزوماً برای متن‌های تخصصی در حوزه علوم مختلف نیستند.

آکادمی زبان مائده دوست، دوره ریدینگ آیلتس را برای فهم عمیق زبان آموزان و کسب نمره بالا، به شکل های مختلف ارائه می کند.

بخش رایتینگ آزمون آیلتس جنرال

  • مدت برگزاری: ۶۰ دقیقه
  • در بخش رایتینگ آیلتس شما به عنوان شرکت کننده در آزمون با دو موضوع روبرو خواهید شد و باید درباره موضوعات خاصی اقدام به نگارش متن کنید.
  • موضوع اول (Task 1): در این بخش از شما خواسته می‌شود متنی حداقل 150 کلمه ای بنویسید. در آزمون عمومی این متن مورد نظر یک نامه یا ایمیل رسمی است و در آزمون آکادمیک از داوطلب انتظار می‌رود که یک نمودار را در قالب متن توصیف کند.
  • پیشنهاد می‌شود بیست دقیقه از زمان خود را به این بخش اختصاص دهید.

سوال دوم رایتینگ عمومی و آکادمیک آیلتس

  • (Task 2) در بخش دوم این امتحان شما باید نظر موافق و یا مخالف خود را پیرامون موضوعی بیان کنید یا موضوعی را مورد بحث قرار دهید، این قسمت در آزمون آکادمیک و عمومی یکسان است.
  • در نظر داشته باشید که این بخش می‌بایست حداقل شامل ۲۵۰ کلمه باشد و پیشنهاد می‌شود که ۴۰ دقیقه صرف این قسمت کنید.

بخش مکالمه آزمون آیلتس (Speaking)

  • بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس شامل یک مصاحبه‌ی رودررو با مصاحبه کننده‌ رسمی آیلتس است.
  • مدت آزمون: ۱۱ تا ۱۴ دقیقه

این قسمت از امتحان شامل سه بخش است:

بخش اول

در اولین بخش امتحان متقاضی می‌بایست به سوالاتی عمومی و شخصی درباره محل زندگی، وضعیت کاری، وضعیت خانوادگی و علایق خود پاسخ دهد.

بخش دوم

در این بخش موضوعی از طرف ممتحن آیلتس برای شما انتخاب می‌شود و شما یک دقیقه فرصت خواهید داشت تا درباره این موضوع فکر کرده و نت‌برداری کنید و دو دقیقه درباره آن صحبت کنید و سپس به یک یا دو سوال درباره‌ی آن پاسخ دهید.

بخش سوم 

در بخش سوم امتحان مکالمه آیلتس شما باید به مدت ۴ الی ۵ دقیقه با مصاحبه کننده مکالمه‌ای را برقرار کنید، در نظر داشته باشید که موضوع صحبت شما در این بخش همان موضوعی خواهد بود که در بخش دوم درباره آن صحبت کرده‌اید.

زمان آزمون شفاهی اسپیکینگ

آزمون اسپیکینگ که حدودا یک ربع الی بیست دقیقه طول می کشد، ممکن است در روز امتحان کتبی، قبل یا حتی بعد از آزمون کتبی، برگزار شود.

داوطلب آزمون آیلتس می‌تواند درخواست کند که قسمت شفاهی آزمون چند روز قبل یا بعد از آزمون اصلی برگزار شود. پیشنهاد می‌شود که روزی را انتخاب کنید که بیشترین فاصله زمانی را با آزمون کتبی داشته باشد، ممکن است قبل یا بعد از آزمون باشد ولی بیشترین فاصله را داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه آمادگی این بخش برای آزمون پیش رو، دوره اسپیکینگ آیلتس را مطالعه کنید.

نحوه نمره دهی آزمون آیلتس

نمره داوطلبان در آزمون آیلتس در طیفی از امتیاز 1 (حداقل) تا 9 (حداکثر) نوسان می‌کند.

همچنین، داوطلب نه تنها یک اسکور یا نمره معدل یا Overall دارد بلکه در هر مهارت نیز یک اسکور از ۱ تا ۹ رو کسب می کند که معدل آنها باهم میانگین امتیاز را تشکیل می دهد.

معیار نمره دهی در آزمون آیلتس در بخش‌های مختلف تفاوت دارد. در بخش‌های ریدینگ و لیسنینگ، براساس تعداد پاسخ درست کاندیدای آیلتس، معیاری قراردادی وجود دارد که بر آن مبنا اسکور یا نمره داوطلب، محاسبه می شود به طور مثال ۳۰ پاسخ صحیح در بخش لیسنینگ آزمون آکادمیک، حدوداً معادل نمره ۷ آزمون در بخش لیسنینگ می باشد ( به جدول پایین متن مراجعه شود) .

اما در قسمت رایتینگ به که چهار معیار گرامر، لغات، انسجام و پیوستگی متن و توانایی پاسخ دهی درست به سوال ، تقسیم می شود. به ترتیب به معادل انگلیسی  Grammar ,lexical resources, Cohesion and coherence, Task response (Task2) or Task Achievement (Task1)معروف هستند. 

بیشتر بخوانید : دوره رایتینگ آیلتس

به همین روال، در بخش اسپیکینگ، چهار فاکتور تلفظ، دایره لغات، گرامر و روانی صحبت کردن کاندیدای آیلتس مورد ارزیابی قرار می گیرد که به ترتیب معادل انگلیسی آنها این گونه است: Pronunciation,Lexical Resources, Grammar, Fluency and Coherence  است.

لازم به ذکر است که گاهی بعضی از دانشگاه‌ها و موسسات برای پذیرش داوطلبان خود، مقداری از نمره هر بخش را به صورت جداگانه معیار قرار می‌دهند. مثلا برای قبولی در بخش ریدینگ آیلتس، ممکن است نیاز باشد که داوطلب حداقل نمره 6.5 را کسب کند.

در اینجا باید یادآور شویم که نحوه محاسبه نمره ریدینگ در آزمون عمومی و آکادمیک باهم تفاوت هایی در قسمت تعداد پاسخ های درست دارد که به صورت کامل به شرح ذیل هستند:

نمره لیسنینگ آیلتس
نمره ریدینگ آیلتس

بهترین مرکزهای برگزاری آزمون آیلتس در تهران

در حال حاضر در ایران، مرکزهای متفاوت و نسبتاً خوبی، آزمون آیلتس را برگزار می کنند.  مرکز آیلتس تهران واقع در فرمانیه، به دلیل پشتیبانی و نظم چشمگیر تاکنون بهترین مرکز برگزاری آزمون آیلتس در تهران است. مرکزهای دیگر برگزاری آزمون مانند مرکز دین و دانش، مرکز ایرسافام، مزکز پروشات و غیره نیز مرکزهای نسبتا خوبی محسوب می شوند که بعضا آزمون های آزمایشی آیلتس را هم برگزار می کنند.

بیشتر بخوانید: در کدام مرکز برگزاری آزمون آیلتس امتحان بدهیم؟

آزمون آیلتس آزمایشی ( آزمون ماک آیلتس)

آزمون آزمایشی یا ماک تست (Mock Exam)، شبیه سازی آزمون آیلتس هست که به شما فقط در دو فاکتور کمک می‌کند؛ مدیریت استرس و مدیریت زمان. زیرا تجربه ثابت کرده که سوالات آزمون های ماک به اندازه آزمون اصلی استاندارد نیستند و این امر باعث می‌شود داوطلب نتواند توانایی‌های خود را با شرکت در آزمون آزمایشی به خوبی بسنجد. حتی گاهی شرکت در آزمون‌های آزمایشی باعث شده برخی داوطلب‌های توانمند نسبت به عملکرد خود ناامید شوند و عملکرد آنها در آزمون اصلی هم افت کند.

برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنیم، داوطلبان برای ارزیابی وضعیت خود از تست‌های کتاب‌های کمبریج استفاده کرده و همه تخم مرغ‌ها را در سبد آزمون آزمایشی قرار ندهند. با این وجود برای آشنایی با شرایط آزمون اصلی، مدیریت استرس و یادگیری مدیریت زمان پیشنهاد می‌شود داوطلب های عزیز حداکثر در دو یا سه آزمون ماک شرکت کرده و تحلیل های ارایه شده بعد از آزمون توسط سنتر را نیز مورد توجه قرار دهند، اما دوباره تأکید می‌کنیم آزمون ماک نباید تنها مبنای ارزیابی داوطلبان باشد.

آزمون آیلتس کامپیوتری چیست؟

آزمون آیلتس کامپیوتری، همان آزمون آیلتس است که به صورت الکترونیکی و با استفاده از کامپیوتر برگزار می‌شود. در این آزمون، بخش‌های مختلف آیلتس شامل Listening، Reading و Writing به صورت الکترونیکی برگزار شده اما بخش Speaking همچنان به صورت حضوری و توسط یک فرد ارزیابی می‌شود.

در آزمون آیلتس کامپیوتری، سوالات به صورت چند گزینه‌ای ارائه شده و پاسخ‌گویی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. در بخش Reading، متن‌ها و سوالات در مانیتور نمایش داده می‌شوند و در بخش Listening، فایل‌های صوتی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرند.

از مزایای آزمون آیلتس کامپیوتری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت در ارائه نتایج 
  •  دقت بیشتر در بررسی پاسخ‌ها 
  •  دسترسی به تعداد بیشتری از تاریخ‌های آزمون 
  •  ظرفیت بیشتر برای ثبت‌نام در آزمون

هزینه آزمون آيلتس

به طورکلی هزینه آزمون آیلتس را سازمان IDP استرالیا به دلار تعیین می کند. با توجه به کشوری که شما در آن قصد شرکت در آزمون دارید این هزینه متفاوت است .آزمون آيلتس در ایران در سال ۱۴۰۱، حدود شش میلیون تومان بود که ممکن است در سال جدید متفاوت باشد. همچنین هزینه کنسل کردن یا تغییر آزمون آیلتس 25 درصد هزینه آزمون اصلی آیلتس می باشد.

هزینه آزمون آیلتس در کشور های همسایه

هزینه آزمون آیلتس در کشورهای همسایه ایران با توجه به عوامل مختلفی از جمله تعداد دفعات برگزاری آزمون در هر سال، قیمت ارز و مراکز برگزاری آزمون در هر کشور متفاوت است.

هزینه آزمون آیلتس تعدادی از کشورهای همسایه به شرح زیر است:

  • ترکیه حدود ۲۵۰ دلار 
  • امارات متحده عربی حدود ۲۸۰ دلار 
  • ارمنستان حدود ۲۲۰ دلار
  • عمان حدود ۱۳۰ ریال عمانی معادل ۳۳۸ دلار
  • جمهوری آذربایجان حدود ۲۰۰ مانات معادل 120 دلار

تکرر برگزاری آزمون در ایران

تا بهمن ماه ۱۴۰۱ هیچ محدودیتی در برگزاری آزمون آيلتس در ایران وجود نداشت. اما در بهمن ماه سازمان سنجش از لغو برگزاری آیلتس بدون ارائه دلیل خبر داد. طبق اعلامیه جدید این سازمان قرار است از سال 1402 برگزاری آزمون مجدداً در دستور قرار گیرد. داوطلبان عزیز برای آگاهی از زمان برگزاری باید به صورت منظم برنامه مرکزهای برگزاری آیلتس را چک کرده و تاریخ دلخواه خود را انتخاب و آزمون را برای خود رزرو کنند.

نحوه محاسبه نمره میانگین Overall آیلتس

در کارنامه آیلتس برای هر یک از مهارت‌های ۴ گانه، نمره مجزایی از ۱ تا ۹ اعلام می‌شود که وزن و ارزش این نمرات با هم برابر است. (هر یک از نمرات به اندازه یک‌چهارم ارزش دارند.) بنابراین نمره میانگین و کلی آیلتس از طریق معدل گرفتن از ۴ نمره مهارت داوطلب مشخص می‌شود.

نمره آزمون آیلتس چگونه گرد می‌شود؟

نمره اوورال آیلتس به نزدیک‌ترین نمره یا نیم‌نمره گرد می شود. اگر میانگین ۴ نمره بیست و پنچ صدم شود، نمره کلی به سمت نیم نمره بالاتر گرد خواهد شد. برای درک بیشتر نحوه محاسبه نمره IELTS سه مثال زیر را مشاهده نمایید:

A: Listening: 7, Reading: 6.5, Writing: 5, Speaking: 6.5

Overall: (7+6.5+5+6.5) /4= 6.25, Band= 6.5

 

B: Listening: 4, Reading: 4, Writing: 3.5, Speaking: 4

Overall: (4+4+3.5+4) /4= 3.875, Band= 4

 

C: Listening: 6.5, Reading: 6.5, Writing: 5.5, Speaking: 6

Overall: (6.5+6.5+5.5+6) /4= 6.125, Band= 6

 

اعتبار آزمون آیلتس

 آزمون آیلتس به مدت دو سال معتبر و قابل ارایه به موسسات و مراکز علمی و شغلی می باشد.